Tuesday, October 14, 2008

PMR exam...10 tahun lalu

Selamat berperiksa wahai adik2....wish you all good luck..semoga dapat la 8As dan 9As..

Bila dengar je PMR exam nak start...aku mesti teringat kembali time aku amek PMR 10 tahun lepas..2 November 1998..Hari isnin tu aku cam budak-budak tingkatan 3 yang lain..semua tgh bersedia nak ambil exam...masa tu aku kat Izzuddin Shah ipoh..

So bezanye aku dengan orang lain yela...haritu la aku start jadi anak yatim...erm..arwah bapak aku meninggal malam tu...kalau nak diikutkan aku memang tak tau sehinggalah petang tu bile pengetua n ustaz ni habaq kat aku...kalau korang la ape hek korang buat??guling2 kat lantai tu ke...

btw..aku dari pagi tu lagi dah sedap hati je...actually dari malam tu lagi..ingatkan sebab nervous nak exam esoknye...tapi lain pulak..macamane pun aku dah rase yang arwah bapak dah meninggal lepas solat subuh tu...selalu memang setiap kali habis solat aku memang akan mendoakan kesihatan beliau...tup-tup pagi tu, macam ada suara yang bagitau aku..suara tu habaq kat teliga aku - takyah la ko susah2 nak doakan kesihatan ayah ko tu..dia dah takde pun-...terasa lagi time aku tulis nih suara tu macam baru je lagi...

dah la pagi tu start exam...budak2 lain sume bukan main sibuk duk sedia nak exam..aku duk lepak kat belakang bas sekolah (sebelah dewan besar)...layan perasaan beb..nak call umah ke tak pepagi tu..aku pikir biar petang2 je la...

so pagi tu...aku jawab je la exam tu...kepala bukan igt nak menjawab periksa dah..igt nak call umah jer...budak2 ni plak seigt aku duk ngushar sorang cikgu ni jer..maklumla sekola laki2..bile nak pompuan comel set jer mula lah..hahaha..aku nak join pun takde mood ma..kepala dah ke lain jer..

so petang tu lepas pengetua habaq mai..aku boleh tahan gak la menagis tu..merah gak la mata..yela still terkejut ma..dah la arwah meninggal malam tu..pagi senain tu dah kebumi..aku jela anak yang tak sempat nak jumpe dan tengok wajah terakhirnya...korang rasa camne la...nasib baik hari khamis minggu sebelum tu sekolah lepaskan aku pergi spital Teluk Intan..dapatlah jumpe arwah..teringat lagi pesan2 arwah kat aku...tapi biarkan aku tak kongsi kat sini..

so pas maghrib tu...ramai la duk jumpe aku...ucap takziah n suruh byk2 bersabar..aku dah tak leh nak cakap pe..diam jer...kalau bercakap je mesti nak nangis ma...so pas asar tu..geng2 abnag BADAR kebyakannya f4 n f5 ikut aku skali balik rumah...erm..smpai umah dah isyak..aku sempatlah baca yasin...jumpe mak n akak2 aku sume masih merah mata lagi...tapi aku control je la...(dah sorang je anak lelakinya)..

aku ni boleh kata pemes la kat kg tu..budak sekola agama ni..(kekadang terpaksalah jadi imam bile dah kna suruh2 tu..kang buat malu je budak sekola agama eh hehehe)..ko bayangkanlah satu kampung duk salam n peluk aku...deme plak sume tau aku tgh exam...macam2 la nasihat ngan doa....

dalam pukul 10.30..dah abes tu...aku igt lagi..dalam byk2 nasihat n ucapan tu..mak ngah aku bagi tisu..buat lap air mata time exam katanya..huhu...

so balik la aku ke Ipoh malam tu gak..smpai sane pun dah 2.00 pagi..tak sempat dah nak bukak buku..esok BI plak....dalam 3 hari tu macam lame jer...sume kertas exam tu aku jawab main hentam jer..bukanlah hentam sgt..atleast aku baca..tapi takde la gaya macam org exam...nak ulang2 baca..sume aku jawab sepintas lalu jer...nak cepat je abes exam..nak balik umah..

so cikgu2 satu sekolah dah tau..cikgu jaga periksa tu pun dah tau...memanjang je diorang lepak kat sebelah aku...rimas pun ada..tapi nak wat camne...seingat aku..diorang kumpul2 duit..last day khamis tu..diorang bagi aku..rase dlm RM50 kot..tq la cikgu2..sy tak igt dah name...

so petang khamis tu..dengan hujan lebat tu..aku sempat tumpang Atuk membe aku punye keta...nak pi stesyen bas ipoh..alhamdulillah sempat gak smpai umah menjelang isyak...bas dari TI siap dah abes...duit ade rm10 je..nasibla teksi tu mintak rm10 jer..tq la uncle...

So lepas seminggu aku balik semula..korang tau la kalo pas exam ni..mane ade org bukak buku lagi..sume memanjang duk main jer...aku jela duk lepas kat pustakaan tu..layan perasaan...seingat aku..satu petang sebelum cuti exam..sorang cikgu ni..if not mistaken cikgu madihah...tanye la aku macam2..dalam pada tu..adela conversation nih..

Cikgu: Rijal..nanti kalau dah dapat result exam..kalau tak dapat mane2..pihak sekolah sedia terima awak lagi belajar kat sini..

Erm...(dalam hati diorang mesti igt aku dapat result teruk)..tapi ntah camne aku ngan selambenje jawab..

Aku: Saya rase saya memang tak sekolah kat sini lagi dah cikgu..sebab sy nak masuk KIK...

korang tau la..kalau budak2 sekola agama nih..KIK aka KISAS ni kire seolah paling tinggi la darjatnye..huhuhu

Cikgu tu tersengih je la dengar ape yg aku cakap..

tup..tup bile dah dapat result...boleh kata ramai gak yg teruja n cam tak caya ngan result aku...aku dapat 8A1B..dan aku dapat masuk ke solah yg aku idamkan KISAS...

tu la...sekadar perkongsian aku utk adik2 or bapak adik2 yang nak amek exam..esp PMR nih...

kadang2 benda-benda macam ni yang tak terjangkalah ni la..rezeki daripada ALLAH Taala...banyak2kanlah bersyukur dengan nikmat dan dugaanNYA...wallahu'alam...

nak bukak pose dulu nih..
al-Fatihah untuk arwah bapak aku - Haji Ibrahim Bin Ahmad Wahidi..al-fatihah...

P/s: ade lagi cite klakar sket time aku dapat surat tawaran tu..lain kali aku cite..

till tomorrow...